« Blog egzaminacyjny 10 kwietnia 2025

Próbny Egzamin Ósmoklasisty 2025 - podsumowanie wyników

Ekspert: dr Małgorzata Krzemińska-Adamek

Próbny Egzamin Ósmoklasisty 2025 - podsumowanie wyników

Spis treści

• Wstęp »
• Arkusz egzaminacyjny »
• Wyniki ogółem »
• Wyniki dla poszczególnych roczników »
• Obszary umiejętności »
• Podsumowanie »

 

Pobierz raport w pliku PDF

Próbny Egzamin Ósmoklasisty przygotowany przez ekspertów wydawnictwa Macmillan przeprowadzony został między 13 stycznia a 26 marca 2025 roku. W programie zarejestrowało się 7349 nauczycieli. Otrzymaliśmy wyniki ponad 31 tysięcy uczniów, z czego aż 30 tysięcy stanowili ósmoklasiści, a pozostali uczestnicy to uczniowie klas siódmych i szóstych.

Arkusz egzaminacyjny

Próbny Egzamin Ósmoklasisty zawierał 14 zadań: 3 zadania na rozumienie ze słuchu, 3 zadania sprawdzające znajomość funkcji językowych, 4 zadania sprawdzające rozumienie tekstów pisanych, 3 zadania na znajomość środków językowych oraz wypowiedź pisemną. W arkuszu znalazło się 5 zadań otwartych – jedno dla każdego z wyżej wymienionych obszarów umiejętności. Za te zadania uczniowie mogli zdobyć łącznie 21 punktów z 55 możliwych, co stanowi 38% wszystkich punktów na egzaminie.

Wyniki ogółem

Średni wynik Próbnego Egzaminu Ósmoklasisty w skali całego kraju wyniósł 64,22%. Wynik ten jest o prawie 5% lepszy niż wynik uzyskany przez uczestników Próbnego Egzaminu Ósmoklasisty zorganizowanego przez Wydawnictwo Macmillan w zeszłym roku. Jednocześnie nie odbiega on znacząco od średniego wyniku uzyskanego przez uczniów przystępujących do egzaminu ósmoklasisty z języka angielskiego w 2024 roku, który w przypadku arkusza standardowego wyniósł 66% (dane według Sprawozdania z egzaminu ósmoklasisty za rok 2024 opublikowanego przez CKE). Jeśli chodzi o ogólne wyniki uzyskane przez uczniów w poszczególnych województwach, przedstawione zostały one w tabeli poniżej. Najwyższe średnie wyniki odnotowano w województwach lubuskim (68,24%), mazowieckim (67,25%) oraz zachodniopomorskim (66,96%). Najwięcej uczniów przystąpiło do próbnego egzaminu ósmoklasisty w województwach małopolskim, mazowieckim, śląskim i wielkopolskim.

Tabela 1. Zestawienie wyników egzaminu z podziałem na poszczególne województwa. | Macmillan | Próbny Egzamin Ósmoklasisty 2024

Tabela 1. Zestawienie wyników egzaminu z podziałem na poszczególne województwa.

 

Wyniki dla poszczególnych roczników

Do Próbnego Egzaminu Ósmoklasisty przystąpili nie tylko uczniowie klas ósmych, lecz także młodsi uczniowie, głównie z klas siódmych. Wynik z całego egzaminu dla grupy tegorocznych ósmoklasistów to 64,38%, natomiast średni wynik z egzaminu w przypadku uczniów klas siódmych to 60,92%, a więc jest on tylko niecałe 4% niższy. Grupa uczniów z klas szóstych była nieliczna, a tym samym ich wyników nie można uznać za reprezentatywne.

 

Obszary umiejętności językowych i poszczególne zadania

Z zaprezentowanych poniżej na wykresie wyników Próbnego Egzaminu Ósmoklasisty w odniesieniu do poszczególnych obszarów umiejętności wynika, że najlepiej uczniowie poradzili sobie z zadaniami sprawdzającymi rozumienie ze słuchu. Średni wynik dla tych zadań to 73,34%. W drugiej kolejności najłatwiejsze okazały się zadania na znajomość funkcji językowych – w ich przypadku średni wynik to 70,45%. Trzeci w kolejności średni wynik dla zadań sprawdzających poziom rozumienia tekstów pisanych był zbliżony do średniego wyniku dla całego egzaminu i wyniósł 62,48%. Przedstawione powyżej wyniki wpisują się w tendencję zauważalną zarówno w przypadku poprzednich edycji Próbnego Egzaminu Ósmoklasisty organizowanego przez Wydawnictwo Macmillan, jak i egzaminu właściwego przeprowadzonego przez Centralną Komisję Egzaminacyjną w 2024 r., tj. poziom wykonania zadań w trzech omawianych obszarach jest zazwyczaj najwyższy. Za pewne zaskoczenie uznać można jednak wysoki wynik dotyczący słuchania ze zrozumieniem – zazwyczaj plasuje się on na trzeciej pozycji, ustępując miejsca punktacji uzyskanej z zakresu znajomości funkcji językowych oraz czytania.

Znacząco niższe wyniki zauważyć można natomiast w przypadku zadań z dwóch pozostałych obszarów umiejętności – znajomości środków językowych oraz wypowiedzi pisemnej. Wyniki te – odpowiednio 56,51% oraz 56,39%, są do siebie bardzo zbliżone, odbiegając jednocześnie od średniego wyniku dla całego egzaminu o około 8%.

O ile zaprezentowane powyżej wyniki dla poszczególnych obszarów nie są dużym zaskoczeniem, ciekawe obserwacje poczynić można w bardziej szczegółowym ujęciu i porównując rezultaty Próbnego Egzaminu Ósmoklasisty z wynikami uzyskanymi przez zeszłorocznych ósmoklasistów, które zostały opublikowane w Sprawozdaniu CKE z egzaminu ósmoklasisty z 2024 r. Średni wynik za zadania na rozumienie ze słuchu (73,34%) jest wyraźnie wyższy niż średni wynik dla tego obszaru z zeszłego roku (66%), co napawa pewnym optymizmem. Zauważyć należy jednak znaczącą rozbieżność pomiędzy egzaminem próbnym a zeszłorocznym egzaminem właściwym w odniesieniu do dwóch obszarów: znajomości funkcji językowych (70,45%) oraz rozumienia tekstów pisanych (62,48%) – dla porównania, podczas egzaminu 2024 uzyskane średnie wyniki to odpowiednio 78% i 70% dla omawianych obszarów. Może to oznaczać, że w przypadku testowanej populacji te obszary kompetencji językowej będą wymagać dalszej pracy i uwagi ze strony uczniów i nauczycieli. Interesujące jest również zestawienie średnich wyników obu egzaminów w odniesieniu do najsłabszych obszarów, czyli znajomości środków językowych oraz wypowiedzi pisemnej. W przypadku egzaminu państwowego z zeszłego roku wyniki dla tych obszarów to odpowiednio 57% i 58%, co oznacza, że uczniowie biorący udział w Próbnym Egzaminie Ósmoklasisty osiągnęli wyniki bardzo zbliżone do zeszłorocznych, a to świadczyć może o tym, że ich znajomość gramatyki i leksyki nie odbiega od corocznej normy. Jeśli chodzi o umiejętność pisania – można przypuszczać, że uczniowie są zaznajomieni z formą wypowiedzi pisemnej występującą na egzaminie i mają za sobą praktykę w formułowaniu krótkich form pisanych.

 

Średnie wyniki z Próbnego Egzaminu Ósmoklasisty dla poszczególnych roczników. | Macmillan | Próbny Egzamin Ósmoklasisty 2025

Wykres 1. Średnie wyniki z Próbnego Egzaminu Ósmoklasisty dla poszczególnych roczników.

 

W odniesieniu do typów zadań, w przypadku zadań zamkniętych średni wynik wyniósł 72,13%, natomiast dla zadań otwartych – 46,67%. Na wykresie zamieszczonym poniżej przedstawiono średnie wyniki za poszczególne zadania (zadania otwarte oznaczono literą „O” przy numerze zadania oraz kolorem zielonym). Najłatwiejsze okazało się Zadanie 1, czyli zadanie zamknięte typu wybór wielokrotny, sprawdzające rozumienie ze słuchu – uczniowie uzyskali średni wynik na poziomie zbliżonym do 82%. Warto także zauważyć, że w przypadku aż czterech zadań (wszystkie typu zamkniętego) wyniki sięgnęły średnio powyżej 70% (Zadania 3, 5, 7 oraz 11). Zadaniem, które przysporzyło uczniom najwięcej trudności, było Zadanie 10, czyli zadanie otwarte na rozumienie tekstu pisanego (średni wynik to 33,54%). Warto odnotować pewną zmianę zarówno w przypadku zadania najłatwiejszego, jak i najtrudniejszego – najłatwiejszym zazwyczaj okazywało się Zadanie 5 na funkcje językowe (wybór wielokrotny, dobieranie  reakcji do sytuacji), a najtrudniejszym – zadanie otwarte sprawdzające znajomość środków językowych (Zadanie 13), choć ich wyniki w obecnej edycji Próbnego Egzaminu Ósmoklasisty wciąż pozostają zbliżone do średniego wyniku najwyższego oraz najniższego.

 

Średnie wyniki w zakresie poszczególnych obszarów umiejętności | Macmillan | Próbny Egzamin Ósmoklasisty 2025

Wykres 2. Średnie wyniki w poszczególnych zadaniach (zadania otwarte O na zielono)

 

Rozumienie ze słuchu

Średni wynik uzyskany przez uczniów w zadaniach na rozumienie ze słuchu to, jak już wcześniej wspomniano, 73,34%, co stanowi najlepszy wynik, jeśli chodzi o testowane obszary umiejętności. Najłatwiejszym zadaniem było Zadanie 1, dla którego średni wynik to 81,91%. Zadanie to, polegające na wyborze prawidłowej odpowiedzi z trzech zasugerowanych zgodnie z informacjami podanymi w nagraniu, zwykle nie przysparza uczniom wielu trudności, tym bardziej że opcje do wyboru w większości oparte są na materiale graficznym. Z pewnością pomaga też uczniom rozwiązywanie zadań opartych na podobnym schemacie w klasie, przez co rośnie ich obycie testowe. Zadanie 2Zadanie 4 były zbliżone pod względem średniego wyniku (odpowiednio 67,27%67,16%), mimo że różnią się konstrukcją i sposobem udzielania odpowiedzi przez uczniów. Zadanie 2 to zadanie zamknięte na dobieranie. Często okazuje się ono wyzwaniem dla uczniów, ponieważ wymaga koncentracji oraz skupienia się podczas słuchania jednocześnie na kilku opcjach do wyboru, z czego jedna jest dystraktorem niepasującym do żadnej wypowiedzi. Dystrakcja występuje zresztą zarówno w pozostałych opcjach, jak i samych nagraniach. Niektóre słowa i sformułowania powtórzone są celowo, aby dana opcja wydawała się atrakcyjna w odniesieniu do danej wypowiedzi, mimo że nie jest poprawna. Dla przykładu, czasownika share (a room with sb) użyto zarówno w wypowiedzi drugiej (I share my room with my sister, and we haven’t done anything with it in quite a while, so it looks boring), jak i w opcji A (It’s nice having my own place without sharing with anybody), chociaż opcja A jest poprawną odpowiedzią dla wypowiedzi czwartej. Pewnym utrudnieniem dla uczniów mogło również być użycie w wypowiedziach słów bardziej zaawansowanych niż poziom A2 (np. arrange, completely, brand new). Należy pamiętać, że użycie słów z poziomu B1 w nagraniach jest oczywiście dozwolone, o ile nie wpływają one bezpośrednio na rozwiązanie zadania. Jeśli chodzi o Zadanie 4, polegało ono na uzupełnieniu notatki informacjami szczegółowymi z monologu na temat organizowanego w szkole Dnia Dziecka. Informacje szczegółowe, które należy podać w luce (np. godzina, przedmiot szkolny), są często w wypowiedziach podane w taki sposób, że – podobnie jak w innych zadaniach na rozumienie – towarzyszy im dystrakcja. Oznacza to, że w wypowiedzi pojawia się informacja tego samego rodzaju, służąca jedynie zmyleniu ucznia (w monologu w omawianym zadaniu pojawiają się na przykład dwie osobne godziny: Please arrive at school at 9:30, not at 9:00 as usual, natomiast w luce 4.1 należało wstawić godzinę 9:30). W zadaniach otwartych czasem pojawia się konieczność sparafrazowania informacji podanych w nagraniu w celu uzupełnienia luki, co może stanowić dla uczniów dodatkową trudność. Jednak w omawianym zadaniu parafraza nie była konieczna, co być może wpłynęło na dość dobry wynik uczniów. Nie oznacza to bynajmniej, że uzupełnienie luk było bardzo łatwe – notatka sama w sobie jest bowiem parafrazą fragmentów nagrania, w związku z czym zadanie zdecydowanie wymaga aktywnego słuchania.

 

Średnie wyniki zadań w części rozumienie ze słuchu | Macmillan | Próbny Egzamin Ósmoklasisty 2025

Wykres 4. Średnie wyniki zadań na rozumienie ze słuchu

 

Aby pomóc uczniom skutecznie rozwiązywać zadania z luką sprawdzające rozumienie tekstu pisanego:

  • podczas pracy z nagraniami z podręcznika zastępuj niektóre zadania zamknięte otwartymi pytaniami do wysłuchanego tekstu, które będą skupiać się na informacjach szczegółowych; w zależności od tego, jaką ilością czasu dysponujesz, pozwól uczniom odpowiedzieć na pytania ustnie lub pisemnie i przedyskutować swoje odpowiedzi w parach;
  • podczas pracy z zadaniami otwartymi proś uczniów o przeformułowanie całego zdania z luką na dwa różne sposoby, by mogli oni rozwinąć umiejętność przekazywania informacji w zmienionej formie (a więc umiejętności mediacyjne); np., w przypadku Zadania 4.2. zdaniem wyjściowym jest After that, there are outdoor activities like sports contests, art projects, and fun games, które może zostać sparafrazowane przez uczniów jako: Later, students will take part in outdoor activitties such as sports contests, art projects, and fun games lub After the concert, outdoor activities like sports contests, art projects, and fun games are/will be organised;
  • po wysłuchaniu nagrań, na których pracujecie w podręczniku, oraz wykonaniu zadań otwartych skup się z uczniami na dystrakcji, która występuje w tekście nagrania: wypisz z tekstu dystrakcję, którą uczniowie często podają jako prawidłową odpowiedź, i poproś o wyjaśnienie, jakie znaczenie ma ta informacja w tekście; przykładowo, posługując się podanym wyżej fragmentem nagrania z analizowanego arkusza (Zadanie 4.1.), zapytaj uczniów: What happens at 9:00?/Why is 9 o’clock mentioned in the text? (Answer: Students usually come to school at 9:00, but not on Children’s Day).

 

 

Znajomość funkcji językowych

Jak już podano powyżej, znajomość funkcji językowych okazała się jednym z najlepiej opanowanych obszarów kompetencji językowej uczniów biorących udział w Próbnym Egzaminie Ósmoklasisty, a średni wynik dla wszystkich zadań z tego obszaru to 70,45%. Szczegółowe dane dla poszczególnych zadań pokazują jednak ponad trzydziestoprocentową różnicę w średnich wynikach pomiędzy zadaniami typu zamkniętego (Zadanie 375,55% oraz Zadanie 5 – 79,88%) a otwartego (Zadanie 6 – 41,42%), wskazując na dużo większą trudność zadań, w których uczniowie muszą sami sformułować swoją odpowiedź w porównaniu do zadań, w których odpowiedź należy wybrać z kilku podanych opcji. Zadanie 6 polegało na uzupełnianiu dialogów brakującym fragmentem wypowiedzi bądź też całą wypowiedzią z wykorzystaniem słów podanych w nawiasie bez zmiany ich formy. Poprawne rozwiązanie tego typu zadania zależy od kilku czynników. Po pierwsze, uczniowie muszą bardzo dokładnie zrozumieć kontekst dialogu i podjąć odpowiednią decyzję dotyczącą tego, jakie znaczenie powinni wyrazić w swojej wypowiedzi. Przykładowo w Zadaniu 6.2., gdzie uczniowie muszą stworzyć wypowiedź od podstaw z użyciem czasownika live, należy podać pytanie Where do you live? pasujące do podanej odpowiedzi On Church Road, a nie np. Do you live here? Po drugie, uczniowie muszą wykazać się produktywną znajomością struktur językowych wyrażających określone funkcje komunikacyjne, ponieważ ich odpowiedzi nie mogą zawierać poważnych błędów językowych, a to już kolejny raz okazuje się słabą stroną ósmoklasistów. Trzecią trudnością są ograniczenia wynikające z podanego w poleceniu do zadania limitu słów – jego przekroczenie skutkuje nieprzyznaniem punktów nawet wtedy, gdy wypowiedź jest poprawna komunikacyjnie i językowo.

 

Średnie wyniki zadań w części znajomość funkcji językowych | Macmillan | Próbny Egzamin Ósmoklasisty 2023

Wykres 4. Średnie wyniki zadań w części znajomość funkcji językowych

 

Aby pomóc uczniom skutecznie rozwiązywać zadania z luką sprawdzające rozumienie tekstu pisanego:

  • ćwicz z uczniami rozumienie znaczenia, jakie naprawdę przekazywane jest przez osobę mówiącą w danej wypowiedzi; podaj wypowiedź i poproś o jej interpretację, np. It’s hot in here może tak naprawdę oznaczać Can you open the window?,Do you like chocolate cake? można zinterpretować jako Would you like some chocolate cake?; w ten sposób uczniowie będą coraz lepiej odczytywać intencje osoby mówiącej, szczególnie że podczas egzaminu raczej używane są bardziej standardowe sposoby wyrażania funkcji;
  • podawaj uczniom różne przykłady sytuacji komunikacyjnych i proś o napisanie różnych wypowiedzi, które mogą się w takich sytuacjach pojawić; w zależności od poziomu zaawansowania grupy możesz zasugerować pracę w parach lub małych grupach; przykładowo, dla sytuacji: deciding what to do in the evening uczniowie mogą podać następujące wypowiedzi: How about going to the cinema?, There’s a great concert in the park, I want to stay at home and watch Netflix, Let’s order a pizza, Why not go for a walk?

 

Rozumienie tekstów pisanych

Zadania sprawdzające rozumienie tekstów pisanych okazały się średnio trudne dla uczniów uczestniczących w Egzaminie. Średni wynik dla tego obszaru umiejętności (62,48%) jest zbliżony do ogólnego średniego wyniku z całego egzaminu, będąc jednocześnie trzecim pod względem łatwości jego komponentem. Zaprezentowane na wykresie poniżej wyniki za poszczególne zadania wyraźnie pokazują, że w przypadku trzech z nich mamy dość zbliżone wyniki (w szczególności dla Zadania 8Zadania 9 – odpowiednio 65,37% oraz 67,68%, Zadanie 7 okazało się prostsze – średni wynik to 76,84%), natomiast średni wynik dla Zadania 10, czyli jedynego zadania otwartego w tym zestawie, był znacząco niższy i wyniósł tylko 33,54%. Zadanie to okazało się zresztą najtrudniejsze w całym egzaminie i to ono obniżyło ogólny wynik dla tej umiejętności, który w poprzednich edycjach Próbnego Egzaminu Ósmoklasisty był wyższy.

 

Średnie wyniki zadań w części rozumienie tekstów pisanych | Macmillan | Próbny Egzamin Ósmoklasisty 2023

Wykres 5. Średnie wyniki zadań w części rozumienie tekstów pisanych

Jeśli chodzi o zadanie z najwyższym średnim wynikiem, czyli Zadanie 7, powodem, dla którego uczniowie poradzili sobie z nim bez większych problemów, jest z pewnością jego przyjazna dla zdających konstrukcja. Zadanie to oparte jest na krótkich tekstach, a każdemu z nich towarzyszy jedno zadanie wielokrotnego wyboru. Formuła zadania jest mniej wymagająca niż klasyczne testy wyboru zawierające więcej pytań testowych powiązanych z jednym, dłuższym tekstem, ponieważ nie wymaga angażowania w takim samym stopniu jak one uwagi zdającego oraz zasobów pamięci krótkotrwałej. Zadanie 89 to również zadania zamknięte. Pierwsze z nich to test luk polegający na dopasowaniu zdań do odpowiednich miejsc w tekście, w którym należy wykazać się umiejętnością odczytania zawartych w tekście i wyjętych z niego zdaniach pewnych wskazówek językowych. Są nimi chociażby zaimki czy synonimy/wyrażenia bliskoznaczne (np. 8.1.  …this moment was seen as the „birth” of the god. To mark this special event, the Egyptians offered special biscuits to the sun god; 8.2. The Greeks started putting candles on cakes. They wanted them to shine like the moon for the goddess Artemis. Zadanie 9 z kolei to zadanie na dobieranie, podczas którego uczniowie czytają trzy teksty i dopasowują do nich odpowiednie zdania, a jego główna trudność polega na ominięciu dystrakcji zawartej w opcjach i samym tekście (wyjaśnionej powyżej w odniesieniu do analogicznego zadania na dobieranie sprawdzającego rozumienie ze słuchu, czyli Zadania 2).

Zadanie 10, które okazało się najtrudniejsze w obszarze czytania ze zrozumieniem, było wymagające dla uczniów z co najmniej dwóch powodów. Przede wszystkim jest to zadanie otwarte, w którym uczniowie formułują samodzielnie swoje odpowiedzi na podstawie informacji z tekstów. Ponadto źródłem trudności jest sama konstrukcja zadania, zawierającego dwa teksty właściwe oraz tekst, który uczeń musi uzupełnić. Osoba rozwiązująca to zadanie musi więc czytać jednocześnie trzy teksty, wyszukując informacje i udzielając własnych odpowiedzi. Nie bez znaczenia jest również fakt, że odpowiedzi należy często podać przy użyciu innego słownictwa czy struktury gramatycznej niż fragment zawierający właściwą informację w tekście. Uczeń zatem nie tylko tłumaczy dany fragment na język polski, lecz także dokonuje jego parafrazy. Na przykład w tekście podano informację: It’s easy, comfortable, and good for the environment, którą należy przetworzyć, aby uzupełnić lukę: To wygodny sposób podróżowania, który nie 10.1. ______________ (wpływa negatywnie na środowisko/niszczy środowiska). Wiem, jak ważna jest dla Ciebie jego ochrona.

Aby pomóc uczniom skutecznie rozwiązywać zadania z luką sprawdzające rozumienie tekstu pisanego:

  • pracując z zadaniami otwartymi, w których uczniowie czytają dwa różne teksty, poproś uczniów o pracę w parach – każdy z uczniów czyta bardzo dokładnie jeden tekst (ewentualnie robiąc notatki), a następnie przekazuje ustnie wszystkie zapamiętane informacje koledze/koleżance, po czym wspólnie uzupełniają luki w zadaniu;
  • podczas czytania tekstów w zadaniu otwartym uczniowie podkreślają 3–4 kluczowe według nich informacje szczegółowe (liczba podkreślanych elementów zależeć może od długości tekstów, często jeden z nich jest krótszy), a podczas rozwiązywania zadania otwartego sprawdzają, czy wytypowane przez nich informacje zostały w zadaniu wykorzystane jako poprawne uzupełnienie luk.

 

 

Znajomość środków językowych

Nie jest zaskoczeniem, że zadania na znajomość środków językowych okazały się jednymi z najtrudniejszych w Próbnym Egzaminie Ósmoklasisty. Zarówno w poprzednich edycjach egzaminu próbnego, jak i przeprowadzanych w ostatnich latach egzaminach państwowych ten obszar umiejętności wypada bowiem dość słabo na tle pozostałych. W analizowanym arkuszu w zadaniach sprawdzających znajomość środków językowych uczniowie uzyskali średni wynik 56,51%. Należy zatem stwierdzić, że na ostatniej przedegzaminacyjnej prostej ten obszar wymagać będzie najwięcej uwagi ze strony uczniów i nauczycieli (co zresztą przełożyć się może również na lepszy wynik w pozostałych elementach egzaminu, ponieważ nie da się zaprzeczyć, że solidne podstawy leksykalno-gramatyczne pozwalają na lepsze funkcjonowanie w zakresie sprawności językowych).

Nie jest również zaskakujące duże zróżnicowanie średnich wyników uzyskanych przez uczniów w poszczególnych zadaniach – dane zaprezentowane na poniższym wykresie zazwyczaj układają się schodkowo: najlepiej wypada Zadanie 11 (w przypadku analizowanego arkusza średni wynik to 71,82%), zauważalnie niższy wynik odnotowujemy w przypadku Zadania 12 (62,86%), a najniższy wynik za Zadanie 13 (34,86%), które jest zadaniem otwartym.

 

Średnie wyniki zadań w części znajomość środków językowych | Macmillan | Próbny Egzamin Ósmoklasisty 2025

Wykres 6. Średnie wyniki zadań w części znajomość środków językowych

 

Zarówno Zadanie 11 jak i Zadanie 12 to testy luk. Mimo pewnych podobieństw (oba oparte są na tekstach) zadania te wypadły różnie pod względem średnich wyników, tj. Zadanie 11 okazało się znacznie łatwiejsze, co może wynikać z kilku powodów. Po pierwsze, użyty w zadaniu tekst jest nieco krótszy i zawiera łatwiejszą leksykę niż tekst w Zadaniu 12 (w przeważającej większości ograniczającą się do poziomów A1 i A2), co ułatwia znacznie przetworzenie i zrozumienie tekstu. Po drugie, jest to zadanie na dobieranie, tj. uczniowie dokonują wyboru słów poprawnie uzupełniających luki spośród wyrazów podanych w ramce, których jest dwukrotnie więcej niż luk, a każdej poprawnej odpowiedzi towarzyszy dystraktor będący tą samą częścią mowy. Zdający dysponujący odpowiednimi strategiami rozwiązywania testów szybko orientują się, jaką częścią mowy należy uzupełnić lukę, zatem wybór opcji zostaje zredukowany do dwóch dla każdej luki. Jeśli chodzi o Zadanie 12, jest ono zadaniem typu wybór wielokrotny, opartym na opcjach gramatycznych, które są bardzo spójne, tzn. sprawdzają różne formy tego samego słowa bądź słowa o zbliżonym brzmieniu i zapisie, pełniące te same funkcje w zdaniu, np. zaimki which, what, who (Zadanie 12.1). Zestawienie ze sobą podobnych opcji do wyboru często budzi u uczniów wątpliwości i prowadzi do wyboru przypadkowych odpowiedzi.

Zadaniem, które okazało się najtrudniejsze dla uczniów biorących udział w egzaminie próbnym, jest Zadanie 13, czyli tłumaczenie na język angielski podanych w nawiasach fragmentów zdań. Trudność tego zadania polega na tym, że uczniowie jako wskazówkę dostają jedynie znaczenie, które trzeba przekazać w języku obcym, bez podpowiedzi dotyczącej tego, jaką konkretnie strukturę należy zastosować. Uczniowie pozostawieni z takim wolnym wyborem, którzy nie mają ugruntowanej wiedzy z zakresu środków językowych, często popełniają błędy wynikające z wyboru niewłaściwego elementu językowego bądź jego niepoprawnego użycia mimo prawidłowego wyboru.

Aby pomóc uczniom skutecznie rozwiązywać zadania z luką sprawdzające rozumienie tekstu pisanego:

  • zakładając, że uczniowie posiadają podstawową wiedzę z zakresu struktur gramatycznych, w powtórkach przedegzaminacyjnych skupiaj się na znaczeniu, jakie struktury gramatyczne wyrażają, nie tylko na samej budowie zdań czy wypowiedzi; na przykład zaangażuj uczniów w budowanie/uzupełnianie zdań, w których na różne sposoby proszą o pozwolenie na coś (Can I…? Could I? Is it OK if I…? Is it OK to…? Is ….. allowed?
  • zrób listę najczęstszych błędów popełnianych przez uczniów w strukturach leksykalno-gramatycznych sprawdzanych na egzaminie (np. pomijanie czasownika to be w zdaniach z be going to, błędy w budowaniu pytań z czasownikami posiłkowymi, niepoprawne kolokacje – make a photo, be good in something zamiast take a photobe good at something) i przygotuj listę zdań z tymi błędami; na każdej lekcji omówcie 2–3 takie zdania – na ile to możliwe, uczniowie powinni sami znaleźć i poprawić błąd.

 

 

Pamiętaj o wyjątkowych materiałach autorstwa dr Moniki Cichmińskiej, które ułatwią przygotowanie do tej części egzaminu ósmoklasisty!

  • Egzamin ósmoklasisty: Grammar Practice składa się z 10 rozdziałów, z czego każdy zawiera otwarte zadania w formacie egzaminacyjnym, które pozwolą uczniom na przećwiczenie i powtórzenie najważniejszych struktur gramatycznych. Materiał dostępny jest w serwisie Macmillan Staffroom do jednoczęściowego Repetytorium Ósmoklasisty, Repetytorium Ósmoklasisty. Część 2 – dla klasy 8, Brainy dla klasy 8. Jeśli nie pracują Państwo z naszymi podręcznikami, mogą Państwo zakupić Egzamin ósmoklasisty: Grammar & Writing Practice w naszym sklepie internetowym.
  • Open Tasks Practice for egzamin ósmoklasisty składa się z 14 zestawów zadań otwartych w formacie egzaminacyjnym, utrwalających znajomość środków językowych. Każdy zestaw odpowiada jednemu tematowi z podstawy programowej i zawiera powtórzenie zasobów leksykalnych z danego tematu oraz wybranych zagadnień gramatycznych. Materiał dostępny jest w serwisie Macmillan Staffroom do naszych repetytoriów ósmoklasisty oraz Brainy dla klasy 7 i 8. Jeśli nie pracują Państwo z naszymi podręcznikami, mogą Państwo zakupić Open Tasks Practice for egzamin ósmoklasisty w naszym sklepie internetowym.

 

 

Wypowiedź pisemna

Wypowiedź pisemną w analizowanym arkuszu stanowiło zadanie polegające na napisaniu wiadomości e-mail dotyczącej przedmiotu, który osoba pisząca zostawiła u kolegi. Zadanie wymagało od zdających umiejętności opisywania przedmiotu, podania dodatkowych informacji na jego temat oraz wyrażania prośby i propozycji.

Średni wynik uzyskany przez uczniów za wypowiedź pisemną to 56,39%. Należy zwrócić uwagę, że wynik ten jest o prawie 10% wyższy niż średni wynik za tę część w zeszłorocznym egzaminie próbnym wydawnictwa Macmillan. Jednocześnie jest niewiele niższy od średniego wyniku uzyskanego przez ósmoklasistów przystępujących do egzaminu państwowego w 2024 r. To oczywiście optymistyczna informacja. Mimo że z pewnością wynik ten może być jeszcze lepszy na egzaminie w tym roku dla testowanej próby uczniów, można stwierdzić, że już na tym etapie są oni dość dobrze przygotowani do napisania tekstu w formule egzaminacyjnej.

Aby pomóc uczniom skutecznie rozwiązywać zadania z luką sprawdzające rozumienie tekstu pisanego:

  • zanim uczniowie napiszą własny tekst, omów z nimi dokładnie wszystkie trzy podpunkty, do których muszą się odnieść i które muszą rozwinąć w swojej wypowiedzi, a następnie poproś uczniów, aby w parach przeprowadzili burzę mózgów oraz zapisali słowa i wyrażenia, których mogliby użyć, nawiązując do każdego z punktów; zapisz najciekawsze sugestie uczniów na tablicy;
  • zachęć uczniów, aby po napisaniu tekstu przeczytali go uważnie i podkreślili wszystkie odniesienia do podpunktów zawartych w zadaniu (każdy podpunkt innym kolorem); w ten sposób upewnią się, czy ich wypowiedź w należytym stopniu odpowiada wymogom zadania.

 

 

Pamiętaj o wyjątkowym materiale autorstwa dr Moniki Cichmińskiej, który ułatwi przygotowanie do tej części egzaminu ósmoklasisty!

Egzamin ósmoklasisty: Writing Practice obejmuje 6 zestawów zadań, które pokazują uczniom krok po kroku, jak napisać pracę pisemną (wiadomość e-mail i wypowiedź na blogu). Wykonywanie różnego rodzaju ćwiczeń, stopniowo od zadań zamkniętych do zadań otwartych, pozwala uczniom zapoznać się z kilkoma modelami wypowiedzi, a także przećwiczyć, a następnie zastosować język funkcyjny oraz środki językowe, które mogą pojawić się w zadaniach egzaminacyjnych.

Materiał dostępny jest w serwisie Macmillan Staffroom do jednoczęściowego Repetytorium Ósmoklasisty, Repetytorium Ósmoklasisty. Część 2 – dla klasy 8, Brainy dla klasy 8. Jeśli nie pracują Państwo z naszymi podręcznikami, mogą Państwo zakupić Egzamin ósmoklasisty: Grammar & Writing Practice w naszym sklepie internetowym.

 

 

Podsumowanie

Przedstawiona powyżej analiza wyników Próbnego Egzaminu Ósmoklasisty oraz zestawienie ich z danymi zawartymi w Sprawozdaniu z egzaminu ósmoklasisty opublikowanym przez CKE, a także w poprzednich podsumowaniach Próbnego Egzaminu Ósmoklasisty wydawnictwa Macmillan, pozwalają na sformułowanie następujących wniosków:

  • w przypadku trzech obszarów umiejętności: rozumienia tekstów słuchanych, funkcji językowych oraz rozumienia tekstów pisanych średnie wyniki egzaminu są znacząco wyższe niż w przypadku dwóch pozostałych obszarów: znajomości środków językowych oraz wypowiedzi pisemnej, co jest spójne z corocznymi średnimi wynikami egzaminu ósmoklasisty oraz egzaminów próbnych organizowanych przez wydawnictwo Macmillan;
  • mimo dość wysokich średnich wyników dla dwóch obszarów: rozumienia tekstów pisanych oraz funkcji językowych wyniki te są zauważalnie niższe od zeszłorocznych wyników podanych przez CKE, co pozwala stwierdzić, że obszary te wymagają dalszej pracy;
  • mimo że najniższe średnie wyniki Próbnego Egzaminu Ósmoklasisty dotyczą znajomości środków językowych oraz wypowiedzi pisemnej, są one zbliżone do zeszłorocznych wyników podanych przez CKE dla tych obszarów; jednakże zaleca się dalszą pracę nad ugruntowaniem wiedzy i umiejętności z zakresu struktur leksykalno-gramatycznych, co pozwoli nie tylko na uzyskanie lepszych rezultatów w tych obszarach, lecz także w pozostałych, szczególnie dotyczących sprawności receptywnych (słuchania i czytania), które w dużej mierze zależne są od znajomości elementów podsystemów językowych.

 

Pobierz raport w pliku PDF

Pobierz aktualny zestaw materiałów

Podziel się swoją opinią na grupie dla nauczycieli

Autor: dr Małgorzata Krzemińska-Adamek

Małgorzata Krzemińska-Adamek graduated from Maria Curie-Skłodowska University in Lublin, Poland, where she also obtained a PhD in Applied Linguistics. She is currently employed as Assistant Professor at the Department of English, MCSU, where she teaches courses in second language acquisition, foreign language didactics and language assessment. As far as her academic activity is concerned, she has authored publications on vocabulary learning, teaching and assessment, including a monograph titled Receptive and Productive L2 Vocabularies: Acquisition, Growth and Assessment (Peter Lang, 2017).

Czytaj dalej